måndag 3 juni 2013

Ulvön

Jag som aldrig brukar vinna och så hade jag sådan tur att lotten var min. En helg på Ulvöhotell för 2 personer är inte fy skam.
I går lördag tog vi förmiddagsbåten till Ulvön, via Trysunda. Vattnet var lugnt och solen glittrade i vattnet, trots att SMHI deklarerade att regnet skvalade ner och tursamt hade de fel. Båtresan tog nära två timmar och vi kom lagom till hotelletför  lunch.  Efter en ganska enkel men god lunch hyrde vi cyklar. Norra Ulvön är ganska stor och för att hinna någon bit är cykeln perfekt. Målet var Sandviken, ett gammalt fiskeläger och norra Ulvöns naturreservat på vägen dit.

Naturreservatet som till stor del besår av myrdrag och skog. Reservatet utgörs av fyra mindre myrar, Stormyran, Hällmyran, Gruvmyran och Snotterbärsmyran. Framför allt Stormyran har en artrik och intressant flora. Regnet hände över oss, det droppade, men inte så mycket att vi drog fram regnkläderna. Varm fuktig luft innebär mygg i massor Att fota med mygg i öron och ögon är ingen hitt, vi  for ganska snart vidare mot Sandviken. Himlen var alldeles grå, inte tillstymmelse till ljus. Det blir nytt besök till myren, då med stövlar och mera antimyggvänliga kläder.

Sandvikens fiskeläge, ett charmigt gammalt fiskeläge från 1600-talet som ligger på Ulvöns absoluta norrspets. Grånande fiskestugor som ligger vid en lång vit sandstrand. Vågor som slår mot stranden och klippor att ströva på.

Vandrade runt de vackra gamla husen och cyklade sedan tillbaka mot Ulvöhamn. På vägen stannade vi i Sörbyn vid en liten tjärn. Vacker spegling och en ensam sakta glidande svan. Luften var fuktig, i korta perioder fanns där ett fint droppande regn..

Det var skönt att komma in, duscha och äta en fantastisk god middag. Jag hade tänkt mig en fin kväll ute med kameran, men den gråsläta himlen och regnet gjorde att det blev en innekväll. Utsikten från balkongen var det inget fel på så länge dimman tillät oss att se.

Morgonen kom med total dimma. Tog kameran och gick ut i dimman. Varmt och fuktigt. Det tog inte så lång stund för dimman att lätta.

Nu är jag inte mycket för internationell hotellfrukost, men de fanns de som var mer än nöjd över frukostbordets innehåll. Utcheckning var redan vid 11:00. Gick en kortare tur upp på berget bakom hotellet. Dimman hade nu lättat.

Efter utcheckning gick vi upp på Lotsberget. Dimman hade nu lättat och himlen var ljus. Fanns ingen direkt linje mellan himmel och horisont.
Hittade en gammal skylt som fanns fast i berget från lotsstugans byggnad. ganska precis 100 gammal. Det blev några timmar i skogen och i hamnen innan besöket avslutades med sopplunch på hotellet.

Efter en fantastiskt lyxig helg med god mat och ett bra boende, ett alldeles lagom väder tog vi båten till Köpmanholmen. Lite större båt än den på bilden!!!!

1. Hi Brita!!!.. Wonderful place and stunning pictures.. Congrats..

2. Grå himmel ger de bästa förutsättningarna för fina fotografier! Och det fick du ju verkligen till! 3, 5, 8 och 9 föll mig särskilt i smaken!

3. Så härligt o grattis till den helgen!
    Varenda bild skulle platsa som inramad tavla på väggen. O visst blir det fina bilder i dimma åxå
    Ha det gott!

4. Väl värt "turen" som vanligt så levererar du bra bilder, gillar fönstret i vattnet, plus några till. /Tommy

5. Verkar ha varit en härlig helg, trots väderförhållande som kanske lämnade lite att önska. Gillar din spegling med fönstret superfin. Flera härliga dimbilder i sköna omgivningar också :O) Tur ska man ha någon gång i livet Brita-glad det var din denna gången :)

6. Oi, gratulerer med gevinst! =) det hørtes ut som en herlig tur!
    og mnge flotte bilder! så spesielle og spennende de små grå gamle husene! men mygga, nei den er ikke like interessant! Håper du tar med deg myggspray neste gang :)

Ha en fin juni! :)

7. Flotte bilder. Velger meg nr 14 som favoritt:)

8. Miałaś wspaniały weekend i nie najgorszą pogodę. Wiele widziałaś i dzięki Tobie ja też zobaczyłam cudowne miejsca w Twoim kraju. Pozdrawiam.
    You had a great weekend and worst of the weather. Many saw and thanks to you I also saw wonderful places in your country. Yours.

9. Härliga bilder från din vinst. Vilket vackert område.

10. Grattis till vinsten! och fantastiskt fina bilder :))

Island i februari

Island, ett land jag sett oerhört många fantastiska bilder ifrån under alla år. I perioder har jag haft en längtan av att fara dit och upple...