lördag 24 maj 2014

I väntan på lommen

För några nätter sedan ställde jag klockan på två. Efter bara tre timmars sömn fick jag kämpa för att inte ligga kvar i sängen. Det var SMHI´s prognos om om dimma och sol som fick mig att beslutsamt dra iväg med ryggsäck och kamera.
Några minuter i tre började jag gå upp mot Småsjöarna ovanför Hamptjärn, ja verkligen ovanför. Stigningen från Hamptjärn var dryg denna morgon.
Väl uppe låg dimman tät. Spanade in ett vigg par. Kameran/objektivet hade svårt att fokusera i det svaga ljuset.
Fort ändrades ljuset, dimman lättade. Tyvärr kom aldrig strålarna riktigt ner i vattnet. Jag var tvungen att bege mig hemåt. Jag skulle vara på jobbet vid åtta. Det var svårt att lämna skogen, ett fantastiskt ljus, en fantastisk doft, en morgon värd att bli trött för.

Vigg

 Ljuset kommer

Lommen har landat

Ljuset ändras snabbt


Dimman lättar

Paret

Dimman ligger över skogen

Skogen vaknar

Värmande strålar


9 kommentarer:

  1. Nice pictures. Summer is coming!

    SvaraRadera
  2. Mycket bra, att du orkar, men verkar vara värt att kliva upp. /Tommy

    SvaraRadera
  3. Det ble lite søvn på deg den natten, men evige minner fikk du! :) utrooolig vakkert! For meg er det som en drøm! Nyter hvert et bilde her!! Jeg har så veeeldig lyst å se lommen!
    Klem fra meg! :)

    SvaraRadera
  4. Helt underbart! Bra jobbat att ge sej ut den tiden på dygnet, men det var verkligen värt det förstår jag! :D

    SvaraRadera
  5. Många fina bilder fick du åxå!

    SvaraRadera
  6. Lommen är så fin. Vi har ett par nere vid sjön som häckar. INga ungar ännu vad jag sett. Men inte får jag dem så nära.

    SvaraRadera
  7. Ser härligt ut, du fick lön för mödan. Helt ljuvliga morgon bilder, känner stämningen ända hit.

    SvaraRadera
  8. Fantastiska bilder och sista bilden är ju helt underbar!! och ja, det är tålamod och väntan som gäller med lommarna...Knuthöjdsmossens smålom är ju vana vid folk som går på spångarna så därför är de mer lättillgängliga och ibland kommer de nära om man sitter still och väntar in dem men ibland ligger de stilla i flera timmar mitt på dagen och då är det frustrerande!

    SvaraRadera

Island i februari

Island, ett land jag sett oerhört många fantastiska bilder ifrån under alla år. I perioder har jag haft en längtan av att fara dit och upple...