söndag 31 augusti 2014

Sarek, dag 8

Idag var tanken att vi skulle bestiga Niak, 1922 meter högt. Mycket beroende på väder och vindar. Vaknade av att toppen visade sig mot klar himmel, även om himlen var mer hotande söderöver. Nu blev det ingen tur pga sjukdom i lägret.
Vädret var under dagen ostadigt och inte direkt väder för en topptur. Dagen tillbringades mest i tältet.
Vi insåg att vi måste komma vidare och med planering, stor styrka och vilja startade vi med att vada över Niakjåkka. Ursprungsplanen var att gå efter Niaks sluttning och vada över Suttosjåkka och gå till sjö 699. Vi höll oss till den.
Vad hör ju till min stora fasa, flera mindre vad gick galant, några mer svåra vad hade jag god stöttning i, men en sak är säker: hade jag vetat hur detta vad såg ut, hade jag hellre gått en annan väg ensam, för att slippa. Nåja, jag kom över, men med stor hjälp. Kallt, brett vad, kanske inte det mest strömmande, men med gropar som gjorde att man plötligt blev blöt om troskanten. Rädd var jag!!!!

Gick ytterligare några kilometer innan vi slog upp tälten. Grått, disigt, inte mycket till sikt.

Sluttningen nedom Niak

Rädsla

Akka skymtar

 Läger

Ljuset i fjärran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Årets första tältnatt

  Ljuset återkommer, snön smälter i en rasande fart. Snön blir till vatten och marken är tung av vatten och porös snö. Fåglarna har vaknat t...