torsdag 27 juli 2017

Jämtland på två dygn


Det fanns två syften med resan. Dels ett besök i "marmorgrottan", dels ett slutmål med att hämta äldsta barnbarnet i Dalasjö. Blev en hel del bonus på vägen. Marmorgrottan tillhör min absoluta favoriter i livet. har i flera år sökt kunskap om grottan utan resultat. Träffade dykare som dök i grottsystemet och kanske har jag kommit en bit längre. Hittade en inskrift från 1930, om det nu inte är någon som förskönat året som skrevs. Få se vad som kommer fram vidare i mitt sökande.

Att ta vägen om Hälligsåfallet kändes naturligt. Hade hoppats på lite mer vatten men fick vara nöjd med att det inte var klart solsken.

Tältade vid Jormvattnet. Vacker och mycket praktisk tältplats på stranden till sjön. Grusades aningen av "sviarn".
Om kvällen blev det en tur till Barokkåfallet. Bonus denna kväll var en tuff kvinna som trotsade det kalla vattnet och duschade i fallet.

Vädret var ljuvligt varm, aningen lite för varmt för aktiviteter. Grottan gav svalka, snudd på kyla. Aldrig har grottan varit så fuktig och aldrig har jag varit så smutsig som vid detta besök. Sanden i grottan var blöt och det fanns en hel del vattenpölar.
Blir helrengöring av kameran.
Grottan var i samma skick som tidigare, inga nya pelarras. Däremot hade en bit av taket rasat i den grotta man når via en skreva.

Hällingsåfallet









Barrakåfallet












Jormvattnet






Marmorgrottan



























Dolin



Öppen grotta från skreva





Stekenjokk










1 kommentar:

  1. Hello
    These are very beautiful pictures, the nature shows once more what nice sides she has ..
    Greetings Frank

    SvaraRadera

Island i februari

Island, ett land jag sett oerhört många fantastiska bilder ifrån under alla år. I perioder har jag haft en längtan av att fara dit och upple...