söndag 10 september 2017

Klimpfjäll/Marmorgrottan/Jormvattnet/Bjurälven


Klimpfjäll fredag den 1/9

Tre dagars ledighet som från början var tänkt att spendera med en tur till Sytertoppen. Ibland kommer saker emellan och rutten måste ändras. Egentligen skulle jag väl ha gjort flera inlägg i bloggen men nu blir det så här.
Nu gick bilen mot Klimpfjäll. Tillbringade några timmar med att gå upp till Vajeklimpen och bäcken ovan Vielmiesmekie om kvällen.



Dårrenpiken

Marsfjället i fjärran

Marsfjället från K2

Bäcken ovan Vielmiesmekie.





Marmorgrottan lördag den 2/9

Ett av mina mål med turen var ett återbesök i "Marmorgrottan". Jag har aldrig varit ensam i grottan och jag funderade om känslan skulle bli annorlunda än vid mina tidigare besök. Jag blev inte besviken. Magisk känsla att känna mörkret, svalkan, fukten och den totala tystnaden. Släcka pannlampan och lyssna in mörkret, så tyst, bara ett enstaka dropp från grottaket. Bli ett med mörkret och berget.

Tak möter golv

Väggen

Sten på golvet

Taket

Marmorblock

Marmoryta

Rumsvägg

Svartvägg

Skiftande mönster och form

Veck

I bäcken


Jormvattnet lördag, söndag den 2-3/9

Eftermiddagen och kvällen tillbringades i Jormvattnet. En alldeles fantastisk tältplats vid vattnet. Det grå lyfte och kvällen blev mer och mer klar.

Vattnet i blå timmen



Ljuset försvinner

Tältplatsen



Norrskenet lör/söndag den 2-3/9

Vid 23:00 var himlen stjärnklar. For upp till Blåsjöfjället och det gröna skenet mötte mig på krönet. Tyvärr välde dimman och fukten över fjället efter några få bilder. Fortsatte ner mot Blåsjön och diset var inte lika tungt över sjön.
Tillbaka till tältet efter ca 2 timmar och möttes av en vackert sken över vattnet.- Det blev bara klarare och klarare och det gav fin reflektion i vattnet. Nöjd och trött kröp jag ihop i tältet.

Månen på Blåsjöfjället

Blåsjöfjället

Blåsjöfjället


På väg ner till Stora Blåsjön

 Blåsjön (Plaavere)

Jormvattnet

Jormvattnet innan diset kom över sjön


Morgondimma över Jormvattnet söndag den 3/9








Dimman lättar
                                                           

Storlommen
Bjurälven söndag den 3/9

Har länge velat besöka Bjurälven med dess fantastiska natur. På länstyrelsens hemsida står följande: "Bjurälvens och angränsande Korallgrottans naturreservat utgör tillsammans ett för Sverige helt unikt karstområde. Karst är en mycket annorlunda naturtyp med underjordiska vattendrag och grottsystem i en kalkrik berggrund. Ovanliga vittringsfenomen och formationer skapas när kolsyran i vattnet reagerar med kalken i berggrunden."
Vädret var varmt, riktigt varmt. Hade tung ryggsäck, ville inte lämna kamerautrustningen i bilen. 3 km genom myrar och "slasadalar" till kastområdet. Gick den kortare slingan då kroppen inte riktigt svarade och tiden började bli knapp. Kom aldrig till "Blinda gången". Fantastiskt frodigt landskap med mängder av stora doliner.
Det kommer definitivt att bli en andra tur dit, då med mer tid och varför inte en tältnatt i reservatet.


På en av myrarna mötte jag två ståtliga






 Grytrännan











1 kommentar:

  1. A very impressive series! I love your work!!

    Greetings from the Netherlands!
    Gert Jan
    www.gertjanhermus.nl

    SvaraRadera

Island i februari

Island, ett land jag sett oerhört många fantastiska bilder ifrån under alla år. I perioder har jag haft en längtan av att fara dit och upple...