lördag 24 november 2018

Skravelbäcken

Äntligen helg och härligt väder. Längtade efter havets kluckande lugn vilket gjorde att jag for ut i ottan till Högland. Trots att jag tyckte jag for i tid var jag för sen. Ljuset var slätt och gav inte mycket.


Högsand

Packade ryggsäcken och for till Entre Norr i Skuleskogen. Strax efter Entrén finns ett litet vattnet. Isen låg blank och björkarna var fast i isen.



Entre Norr


Målsättningen var att gå Skravelbäcken uppåt och jag gick verkligen efter bäcken från havet upp till bron vid Höga kusten leden. Att välja att gå efter bäcken , ja det var ju ett val. Bitvis svårgått, men helt framkomligt och faktiskt inte så långt.


Nedre Skravelbäcken

Nedre Skravelbäcken

Nedre Skravelbäcken

Fallet

Fallet

Fallet

Vid bron tog jag leden upp till första Tänettvattnet. Låg faktiskt i solen och vilade en stund innan jag letade mig ner till övre delen av Skravelbäcken. 




Följde en liten bäck ner till Skravelbäcken, vilken jag sedan följde ner till bron och leden till Entré Norr.

Övre Skravelbäcken

Övre Skravelbäcken


Tillbaka till fallet

Fallet


Avslutar med dagens svarta.




2 kommentarer:

  1. Snyggt med vatten och is, du är verkligen pigg naturmänniska, som visar dess skiftningar och detaljer, blir kul att träffas på torsdag.

    SvaraRadera

Island i februari

Island, ett land jag sett oerhört många fantastiska bilder ifrån under alla år. I perioder har jag haft en längtan av att fara dit och upple...