söndag 18 augusti 2019

Säsongs avslut


SMHI hade åter fel i sitt siande, vilket jag är mycket glad över. Det blev en skön tur till "min " lomfamilj. Absolut sista för den här sommaren. Känns nästan lite vemodigt att tänka att mina fantastiska möten med familjen nu är över.

Till skillnad mot de senaste gångerna var hela faniljen samlad i tjärnen. Kändes tydligt att något nytt låg i luften, en större oro, rastlöshet. Inga lugna, sakta rörelser. Jag hade lite svårt att se vem det nu var som nästan var vuxen. I början av veckan hade ungen ingen specifik färgad teckning på halsen, vilket alla tre hade idag.  Två av dem for och kvar låg, tror jag, ungen och guppade och skrek. Näbben var öppen mest hela tiden. Klasklart att det var ungen, provade lyfta med kraschade hårt i vattnet. Vid tredje försöket lyfte den och efter några låga varm runt tjärnen fick den luft under vingarna och försvann.

Många timmar har jag tillbringat vid mina tjärnar och många mil har det blivit i skogen och över sura myrar.  Möten med älg och andra fåglar. Idag höll jag på att få "nästan infarkt" då jag i princip trampande på en orrhöna som tryckte i gräset. Jag är så glad och tacksam över mina ben som orkar ta mig runt över stock och sten, så glad över att framför allt "familjen" har låtit mig helt synlig ta del av deras liv. Så nöjd med att få vara en del i vår fantastiska natur.


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Island i februari

Island, ett land jag sett oerhört många fantastiska bilder ifrån under alla år. I perioder har jag haft en längtan av att fara dit och upple...