måndag 22 april 2013

Vår i luften

Jag åkte upp till Dikanäs i fredags efter jobbet. I stugan var det plus 6 grader, underhållsvärmen hade stannat av. Vad gör väl det när det finns en effektiv panna, filtar och ulltofflor.
Helgen var vikt för  fiske. Visserligen hade jag väl inte några större förhoppningar, men det blir ingen fisk om man inte släpper ner kroken.
Och fisk blev det, mer än jag någonsin fått på mete vid ett och samma tillfälle och vilken storlek på fisken. jag var lyrisk.




Det var väl inget nöje med tanke på vädret, halvklart, men blåste kall nordvästan med 10 -11 i byarna, men det finns ju kläder och när fisken tar som den gjorde, då finns ingen kyla.

Söndagmorgon drog vi iväg på fisksjön tidigt. Vinden hade vänt och det gav aningar om ett sämre fiske. Så rätt. Sex rödingar, inte så dåligt egentligen, men bortskämd blev jag på lördagen.
Det var blankis, svårt att skida på, blev att åka längs stränderna.


Bäcken hade gått upp. Svanparet som varje år kommer förbi, var där, men de var mer skär än vanligt. Skrikande for de från mig. Det fick bli några bilder på den upptinade bäcken.








Sist men inte minst vill jag visa upp min fantastiska utrustning. 40 år gamla fjällskidor som numera endast nyttjas till fiskeskidor. Perfekt med tanke på att det går att använda varma filtstövlar. Lite klumpigt att skida, men hyfsat varmt om fötterna.


På hemvägen for vi förbi lilla Saga, som numera stolt springer omkring med en "gåvagn"





Hemma efter en bra helg fann jag årets första tussilago i en dikesren.





10 kommentarer:

  1. the trout are so red! pretty! glad you had a good time. nothing wrong with old equipment if it still fits and works fine!

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder och wow! vilka fiskar :) Grattis :)
    Bilden på tussilago är magisk.
    Hälsningar Halina

    SvaraRadera
  3. morron ! Det verkar som du har haft en riktig fisketur med alla dom fina fiskarna som du fått. Kul ! Ha det bra !

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder och vilka fiskar ni fick!! Kul att se en bild på dej med :)

    SvaraRadera
  5. Oj vad fiskar ni fick.....fräcka skidor är det ju :-)

    SvaraRadera
  6. I love the fish.

    And a natural refrigerator you are having.

    SvaraRadera
  7. Åh, här fanns det mycket att vara lyrisk över! Fisk - och vilken fisk!! Vårblommor och en liten raring som glatt ler emot kameran ;-)
    / maria

    SvaraRadera
  8. Åhh det rinner i mun nær jag ser dessa godingar. Fina bilder i øvrigt åxå. Grattis till fiskelyckan!

    SvaraRadera
  9. Oj,oj. Så mycket röding tror jag aldrig jag sett på en gång tidigare. Förr gravade vi vår fångst och det smakade fantastiskt. Bilden på tussilagon är den perfekta pendangen till rödingarna; fina klara färger och två årstider snyggt fångade. / Deerhunter

    SvaraRadera
  10. Herlige bilder! igjen! :) og det var stilige skisko ja, nytt for meg! godt de er varme da! :) den lille jenta, så søt hun er, og hun ser skikkelig glad og fornøyd ut! :)
    Veldig vakkert bilde av leirfivlene helt til slutt her! :)

    SvaraRadera

Island i februari

Island, ett land jag sett oerhört många fantastiska bilder ifrån under alla år. I perioder har jag haft en längtan av att fara dit och upple...