fredag 30 augusti 2013

Lyckad älgspaning

Jag har under sommar och sensommaren varit ute en del i skog och mark,  timmar under skymnings och gryningstid. Under sommaren har inte många älgar varit synliga. De senaste veckorna har mina, våra spaningar blivit allt fler. Cykeln är ett perfekt transportmedel, förutom att det är lite besvärligt att ha kameran dinglande på magen. Har testat ryggsäck och bröstväska, nackdel med ryggsäck är att det tar för lång tid att få upp kameran. Nackdelen med bröstväska är att den tynger ner nacken då jag cyklar. Blir oskönt.
I går kväll var jag ute efter mina vanliga småvägar och plötsligt såg jag något. Jag smög mig fram till ett buskageområde runt en "lägda". En stöddig bit betade lugnt. Vinden låg rätt, problemet var ljuset som var svagt och löven som fanns runt i kring mig. Det var svårt att hitta  någon fri lucka i lövverket. Objektivet hade svårt att hitta skärpa, zoomade in och ut och ljudet!!! På första bilden har han hört objektivet, ser och känner mig inte men funderar över ljudet.
Efter ca fem minuter vänder han sin breda bak mot mig och lunkar iväg. Plötsligt ser jag hans kompis. Båda stannar snällt upp i skogskanten, blänger irriterat över att ha blivit störda i sin måltid.
Nu var det ganska mörkt, tände lyset på cykeln. Tack vare högt ISO så högt som 6400 blev den sista bilden så pass att de fick visa upp sin mäktighet. Vet ni, jag var hög hela kvällen lång efter mötet.







4 kommentarer:

  1. Nice shots in B & W

    Greetings, Joop

    http://joopzandfotografie.blogspot.nl

    SvaraRadera
  2. Jättefina tjurar.
    Försök med lock då stannar de längre hos dig.
    "Mina" älgar lyser med sin frånvaro här ännu...antingen är det mycket mindre älg i år eller att de inte visar sig som förr

    SvaraRadera
  3. Vilket möte med skogens konung! Och den sista bilden är riktigt mäktig. Tycker att svartvitt är perfekt för denna bildserie. /Ulf

    SvaraRadera
  4. Jädrar va mäktigt! Vilka granna tjurar det är, förstår att du va hög efter detta. Tre bilder som gör vem som helst avis på detta möte :)

    SvaraRadera

Island i februari

Island, ett land jag sett oerhört många fantastiska bilder ifrån under alla år. I perioder har jag haft en längtan av att fara dit och upple...