fredag 16 augusti 2013

Sommarens Kebnekaisetur

Tidigare har jag gjort två inlägg, ett från bestigningen av Kebnekaise och ett från Tarfala. Jag vill slutföra vår vandring meden sammanfattning och  några sammanfattade bilder.




Efter bara några kilometer från Nikkaluoka öppnar sig fjällvärlden ur björkskogen Jag minns jag fick rysningar av anblicken av Sydtoppen. Den lilla vita sockertoppen, var vårt mål. Just i det ögonblicket kändes Sydtoppen mycket avlägsen.



Toulpagorni´s krater har gäckat mig från start. Dess mycket speciella form år mig att fundera vad det finns för historia bakom kratern. Ingen annan topp har det utseendet.
Wikipedia skriver: Tolpagorni är 1662 meter högt och högst upp finns en fördjupning i berget, påminner om en vulkankrater, vilket inte är fallet. Under våren samlas smältvatten i en sjö på bottnen, som sedan rinner över kanten på kitteln och ner i dalen nedanför. Får inget svar på min fråga på nätet.




Väl framme vid Fjällstationen är det skönt att installera sig. Lyxade till det med middag på hotellet. Kändes som alla batterier måste laddas inför turen till Kebnekaise. Innan vi la oss om kvällen njöt vi av kvällens sista ljusstrålar.

Leden går brant upp över Vierranvarre. Just här tittar vi ner i Singisvagge.

Jag har berättat om vår tur till toppen i ett inlägg, Väljer här  några få bilder för att beskriver känslan. Sten,   rullgrus och branta partier. 



Väl uppe på platån möttes vi av dimma och många människor, som fikade, väntade på klart väder mm.


Korpen

Väl uppe vid Kebnekaise var det att ta vara på minuter, sekunder av utsikten. Plötsligt flög en korp förbi, kändes lite välplacerad. Även en mås flaxade förbi och det kändes ändå mer knepigt.

 Bosse på toppen

Väl uppe på toppen var man ju inte ensam. Trängsel!!!! Det var en häftig, kittlande känsla att ställa sig upp och se ut i dimman. Ytan att stå på var inte många kvadratmeter. Ett snedsteg, huuva!!!!!!!


Utsikt från Sydtoppen

Vy över Ladjovagge

Det var en enorm känsla att se Ladjovagges gröna dal, att fortfarande ha klippsten och rullgrus under fötterna, men nu se slutet!!! 
Att nå fjällstationen, att försvinna in i den varma duschen och gå till dukat bord. Lycka. Tyvärr gjorde tröttheten att det var svårt att njuta och äta av den utsökta maten.



Dagen efter tog vi det bara lugnt. Ljuvligt sommarväder. Inte ofta jag suttit halvnaken i tältöppningen och njutit av en vidunderlig utsikt.
Tarfalajåkk

Jag har ett flertal gånger tittat på en bild på fjällstationen av Claes Grundsten med jåkken i förgrunden pch Toulpagorni bakgrunden. Jag har och hade en önskan om att hitta utsnittet. Så här i efterhand tror jag mig vara på fel ställe, eller rättare sagt det är fel ställe. Bilden jag eftertraktar är sannolikt en telebild, längre ner från Kebnekaise.
Inte helt lätt att ta en bild liggande vid bäcken i fullt solsken, även om timmen var sen, utan stativ.

Mina möss


Tarfala var härligt att se sommartid. Jag har bara varit här skidande. Nu blev ju vädret så att vi inte kunde gå vidare ner i Kuoppervagge, men förhoppningsvis går det flera tåg. planerar för en vecka i Tarfala nästa år, med foto som prioritet.



Vi lämnade Tarfaldalen och gick över passet till Cevvralahktu. Molnen låg fortfarande  lågt när vi passerade högsta punkten i passet.






Efter dagens vandring hittade vi vår gamla tältplats nedan Cievrratjåkka. En fantastiskt fin kväll, om än lite kylig , men med ett fantastiskt ljus.














Det blev många bilder från morgonen. Jag har aldrig sett något liknande. Molnen låg över dalgången. Det var mer likt ett skummande hav. Jag var upp och tittade ut klockan fyra och då var allt vitt. Var så även klockan åtta då vi var på väg ner i skogen mot Nikkaluokta.


 Björkskogen låg i tät dimma. Vi hittade i år lätt stigen och det tog oss några timmar att nå Nikkaluokta.
Årets fjälltur var till ända. Innan vi var framme i Nikkaluokta fanns planen om en fotosafari i Tarfala och en ny toppbestigning om två år, denna gång från Singi.
Drömmar, fantasier är livet.





12 kommentarer:

  1. AMAZING ....so much wonderful pictures..... i enjoy to see this.

    Greetings, Joop

    SvaraRadera
  2. Blir skuk av fjällängtan när jag läser detta o ser dina härliga landskapsbilder...
    En sån fin tur!

    SvaraRadera
  3. wow! such beautiful, rugged country!

    SvaraRadera
  4. Aldrig varit på fjället, som i en annan värld. Fantastiskt!
    Mvh, Inger

    SvaraRadera
  5. Brita, dina bilder är alltid bra, men denna gång tar du mer eller mindre musten ur mig. Vilket sug i magen dina bilder ger... dalmolnen, renar, vyer... Även om jag troligen kommer att välja lite enklare vandringar och mindre strapatsrika turer än vad du har visat i de senaste blogginläggen, så vill jag dra till fjälls. Snart. Vilket kan betyda nästa (sen)sommar. /Ulf

    SvaraRadera
  6. Her var det utrolig mange fantastiske naturglimt! Likte godt bildet av deg ( tror det er deg:)) foran teltet....! En tur jeg kan ha å drømme om:))))

    Utrolig flott innlegg igjen:)))

    SvaraRadera
  7. Litt av en tur dere hadde ! Fine bilder som formidler stemningen til fjellet :)

    SvaraRadera
  8. Kanske träffats av rymdsten nån gång i forntiden? Det vilda och karga, snabbt föränderliga landskapet får fin relief i ditt bildval. Och vad ska man säga om dimman som rullar in? Måste varit en fantastisk upplevelse däruppe, ett minne för livet. De fotograferade renarna en annan höjdpunkt. Sjukt läckert ljus och med moln/rökeffekter som värsta popstjärnorna på scen.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  9. Fantastiska bilder som visar er härliga men tuffa tur. Läckert med molnen i dalen.
    Tänk vad vårt land är vackert, tack för du visar!

    SvaraRadera
  10. Beautiful landscape!

    Many greetings


    SvaraRadera
  11. I have done another great hike with you, virtually, at least.

    SvaraRadera
  12. Dette var virkelig et eventyr av noen bilder!! Utrolig flotte!
    Det er litt av et fjell dette, og jeg tenker med en gang på flyulykken som var.. :(
    Jeg har jo hørt at naturen er veldig vakker i nord Sverige, og her beviser du nettopp det! =) Det må ha vært litt av en tur?! det føles som jeg går glipp av så mye.. men så glad du deler disse :))
    det er mye uoppdaget i våre vakre nordiske land, og det er jo noe å se frem til, en dag.... håper jeg! =)

    Reinsdyrene og lyset i de bildene - så fantastisk vakkert!! =)

    SvaraRadera

Island i februari

Island, ett land jag sett oerhört många fantastiska bilder ifrån under alla år. I perioder har jag haft en längtan av att fara dit och upple...