torsdag 21 augusti 2014

Sarek dag 2

Vaknade fram mot åtta efter en skön natts sömn till en vacker solig morgon med utsikt över Nammatj. Det dyra liggunderlaget var verkligen värt sitt pris.
Fascinerande  att rallarrosen tagit över Sarek, fanns överallt och på ganska hög höjd, om än då inte så frodiga.
Då lämnar vi med Skiefe´s vy i ryggen. Vi hade plan längre fram att gå upp på Låddepakte för att få Rapadalen under våra fötter, men den dagen låg molnen lågt. På håll hade vi sett flera snölegor i vår riktning. De blev nu en vilsam ersättning för blockterrängen. Sparade tid och energi.

Under vår tur såg jag många sorters fjällblomster. Letade länge gentianan, fann den till slut när regnet vräkte ner. Gentiana i massor, jag har aldrig sett något liknande. Tyvärr tillätt inte regnet att kameran åkte fram.
Vatten och raviner fanns det gott om denna dag då vi fortsatte att gå högt och kom en bit bort från själva dalen.


Nammatj

 Rallarrosen

Med Skierfe i ryggen

Energispar

Rosenrot

Fjällskära

 Fjällnejlika

 Snö-sten-fjällhed-toppar-himmel



Ravinen

Vatten


Tältläger 2

4 kommentarer:

  1. What a gorgeous place and lovely views !

    SvaraRadera
  2. Rallarrosen gör sig väldigt bra i på bilder, inte minst som förgrund i fjällbilder. Bland alla fina bilder fastnar jag särskilt för bilderna Rallarrosen, Rosenrot och Ravinen. Den sistnämnda har ett otroligt fint djup genom att blicken leds så fint in i bilden samtidigt som solstrålarna som letat sig genom molnen ger bilden liv! Hoppas att jag snart kommer igång med mina bilder från Abisko-vistelsen för någon vecka sedan. Blir extra inspirerad till det av dina Sarek-bilder! /Ulf

    SvaraRadera
  3. Är Rallarrosen en indikation på klimatförändringarna? Vilka vyer ni upplevt Brita, tycker det är underbart att få följa er färd på din blogg!

    SvaraRadera

Island i februari

Island, ett land jag sett oerhört många fantastiska bilder ifrån under alla år. I perioder har jag haft en längtan av att fara dit och upple...