måndag 16 mars 2015

Minisemester

Var i fredags ledig större delen av dagen och grädde på moset även idag måndag. Väderkartan lovade ljuvligt vårvinterväder till fjälls och med  glädje for jag nordväst ut mot Vilhelmina och Dikanäs.

Passerade Dalasjö och mina ljuvliga barnbarn på vägen upp. Svårt att låta bli att träffa det jag tycker det som är mest viktigt. Saga och Alma


Saga

Alma

Stugan var helt utkyld, 2 grader. Somnade med täckbyxor och Islandströja, vaknade vid elva på kvällen och värmen fanns i stugan. Skönt att krypa ner i sängen utan dubbla lager kläder.

Vaknade till en ljuvlig kall morgon, minus 12 grader. Lät solen värma upp innan jag tog mina nya fjällskidor och for upp mot Klitvallstugan för att sedan fortsätta upp mot Klippfjället. Blickade ner på Grapsantjärnen innan jag vände åter. Blåste västan, aning kallt på vägen dit, men hem värmde solen upp mig och jag hade fin vind i ryggen.








Söndagmorgon visade termometern 15 minusgrader och himlen var lika blå som dagen innan. Dagens plan var att åka Gissmessjön och Grantorskalet runt. En nätt tur på 3 mil. Valde skateskidor, visste att snön var hård och packad. Vallade, men missbedömde den kalla hårda drevsnön. Det var den absolut jobbigaste tur jag någonsin gjort. Gled inte en meter. Tre mil kämpa. Vissa sträckningar bestod av: Tre kors och vila, tre kors och vila!
Nöjd kom jag hem med en trött kropp och ett trött huvud.

Jag har inget emot skoteråkare, men vad tusan gör de högt uppe efter fjällsidan???? Lika förvånad blir jag varje år över granarna som finns i ensamt majestät på 870 meter. Trots den kalla snö hittade jag några barfläckar som vittnar om att våren är på väg.













Hemdag! Jag hade tänkt åka skidor, men kroppen skrek vila. Tog det lugnt, plockade ihop, sotade pannan, bar in ved och förberedde för påskledigheten.
Stannade till i Sunnansjö på hemvägen och tog mig en timmes promenad på sjön i det fortfarande lika härliga vädret.

Stannade naturligtvis till i Dalasjö på vägen hem. Bilderna förklarar varför!












4 kommentarer:

  1. Such a good story.
    Great pictures.
    Greetings- Monika

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder o härligt ser det ut!
    Fast det är åxåfint med blåsippor utan snö. Kommer du ihåg när du hittade en vitsippa i sept i Innerdalen?

    SvaraRadera
  3. Så utrolig skjønne:))))
    Fin påske:)))

    SvaraRadera

Island i februari

Island, ett land jag sett oerhört många fantastiska bilder ifrån under alla år. I perioder har jag haft en längtan av att fara dit och upple...